הצטננות! מקדימים תרופה למכה

כיצד ניתן למנוע הצטננות?

עונת הגשמים ותנודות מזג האוויר מבשרות כתמיד גם את טרדת ההצטננויות, תופעות השפעת והמצוקה של מבוגרים וילדים חולים ומותשים.

למרות ריבוי הכתבות, על דרכים למניעת תחלואה בחורף ולהקלה עליה, אשר פורסמו לאורך השנים, רובנו מאחרים ליישם ומתעוררים לאחר שהמחלה הופיעה.

לאלה מאיתנו שבכל זאת מעוניינים להקדים תרופה, להלן תזכורת קצרה.

הגורם התזונתי

מומלץ להמעיט בצריכת המזונות הבאים:

  • מוצרי חלב (בעיקר חלב בקר)
  • קמח לבן
  • סוכר מעובד
  • שמנים שעברו תהליכי חמצון בטיגון או הקשייה (ייצור מרגרינה)
  • חלב סויה ומעדניה

מומלץ להימנע ממזונות הגורמים להגברת הפרשת ליחה ויצירת חומציות גבוהה בגוף. PH נמוך (מהטווח האופטימלי לרקמה) מהווה קרקע נוחה להתפתחות דלקת.

לעומתם, רוב סוגי הפירות והירקות, גם כשהם מוקפצים, מאודים ואפויים מעט, יסייעו לרקמות הגוף להיות בסיסיות יותר (PH מעל 7 הוא בסיסי) ויתרמו כמויות גבוהות של נוגדי חמצון, אשר יחזקו את מערכת החיסון ויאפשרו לה לעמוד באתגרי העונה.

השאירו פרטים ועמרית תיצור אתכם קשר חזרה

דגנים מלאים כדוגמת לחם חיטה מלאה, שיפון מלא, כוסמין או שיבולת שועל, מכילים ויטמינים וסיבים בהם ויטמינים מקבוצת B החיוניים לפעילות המטבולית של הגוף בכלל ועל ידי כך לחיזוק תפקודו. כמו גם סיבים המכילים בטא גלוקן (מצוי ברמות גבוהות ביותר בשיבולת שועל) הנחשב לגורם רב עוצמה בחיזוקה של מערכת החיסון.

את מוצרי חלב הבקר, ניתן להחליף בחלב עזים, אשר הרכבו איכותי יותר עבור הגוף ויחס הרכיבים בו קרוב מאוד לזה של חלב אם. ישנם גם תחליפי חלב משקדים (איכותי, עשיר ומכיל רכיבים תזונתיים חיוניים), מאורז ושיבולת שועל. חלבוני חלב סויה קשים לעיכול ושנויים במחלוקת.

ירקות כתומים כמו גזר, דלעת, דלורית ובטטה מעשירים את התזונה בנוגדי חמצון רבים ובעיקר בבטא קרוטן, אשר מסייע לשיקום וחיזוק ריריות מערכת הנשימה למניעת גירוי, נזלת, שיעול ודלקות.

תבלינים מחממים, בעיקר זנגביל (ג'ינג'ר) וקינמון, מסייעים בסילוק ליחה, חימום ותמיכה במערכת החיסון. כורכום, אותו ניתן להוסיף למרבית התבשילים, עשיר בחומרים פעילים נוגדי דלקת.

ויטמינים וצמחי מרפא

ויטמין C אכן משתתף בלמעלה מ-300 ריאקציות המתרחשות מדי יום בגוף, כשהגוף במצוקה או כשתזונתו אינה עשירה דיה במרכיב זה מן הראוי לצרוך תוסף ויטמין C. (לבוגרים עדיף להשתמש בויטמין C שאינו חומצי).

מוצרי ״פרוטק״ ו״חיזוקית״ מכילים צמחי מרפא כאסטרגלוס ואכיניציאה. האסטרגלוס הינו יעיל ביותר בחיזוק מערכת החיסון בכלל ומערכת הנשימה בפרט, לקיחתו אינה מלווה בתופעות לוואי הוא בטוח לשימוש. האכיניציאה מקובלת מזה שנים לטיפול במחלות בכלל ומחלות חורף בפרט אך יש לציין כי יעילותה לא הוכחה במחקרים ומעבר לכך אין להשתמש בה בטיפול מניעתי אלא אך ורק לאחר שהופיעו תופעות ראשונות של צינון.

בין צמחי המרפא הבולטים והיעילים נמצאים גם: אוניה דה גאטו, פיטולקה, סמבוקוס ואחרים – שמותיהם משעשעים, אך יעילותם גדולה. ניתן למנוע מצוקה ולהקטין משמעותית את השימוש בתרופות בהתאמת פורמולה אישית (בהכנה רוקחית).

צרו קשר

× דברו איתנו