חצי שעה ייעוץ אונליין - ₪90
צרו קשר עכשיו

רגישות לגלוטן? זה הרבה יותר נפוץ משחשבתם…

כאב בטן אינו תמיד צליאק או, ההגדרה המאוד רחבה, ״מעי רגיז״. לעיתים קרובות הבדיקות השגרתיות אינן ״עולות״ על הגורם לתסמינים. הפציינטים המגיעים לטיפולו של הרופא מתלוננים על אסופה של תסמינים שנראים כאילו אינם קשורים זה לזה ובהם:

  • כאבי ראש
  • עייפות, ירידה ברמות אנרגיה, לעיתים זמן קצר אחרי שנה ממושכת או אחרי ארוחה
  • בטן מציקה, תחושת כובד, נפיחות או גזים
  • הפרעות בריכוז, מתח ועצבנות
  • כובד באיברים ו/או כאבי פרקים
  • נפיחות כללית קלה, פנים קצת תפוחים בבוקר, אצבעות נפוחות מעט – הטבעות אינן עולות..
  • עלייה לא מוסברת במשקל או קושי לרדת במשקל למרות תזונה פחותת קלוריות ושילוב של פעילות גופנית

אם במקרה הרופא שלכם חשב על זה יתכן שאפילו הציע את הגלוטן כחשוד בתסמינים הללו ואולי אפילו שלח אתכם לבדיקת דם ראשונית לגילוי הרגישות לגליאדין (אחד משני רכיבי הגלוטן).

אז מהו גלוטן?

זה אותו חלבון המצוי בחיטה ובדגנים אחרים כמו שיפון, כוסמין, שיבולת שועל ואחרים, אשר בזכותו מקבל הבצק האפוי את המרקם הספוגי. גלוטן אינו מצוי בדגנים: אורז ותירס וזרעים אחרים השייכים בטעות למשפחת הדגנים כמו הכוסמת והקינואה (הארכובי והירבוזי).

בשנים האחרונות בשל ״השבחת״ זרעי חיטה, כמות הגלוטן בקמח עלתה פי כמה, מה שמקל על מלאכת האפייה ומכביד על הרגישים לגלוטן.

איך ניתן לדעת אם אי הנוחות והעייפות אכן נובעות מרגישות לגלוטן?

בשוק אומנם מצויות בדיקות לזיהוי רגישות למזון. בדיקות אלה יקרות, ניתנות לביצוע במעבדות פרטיות ואינן מוכרות על ידי קופות החולים. יחד עם זאת יכול כל אחד מאיתנו לזהות בעצמו אם הימנעות מגלוטן מביאה לשינוי בהרגשה. מומלץ להימנע מגלוטן במשך שבוע וטוב אף יותר לנסות במשך שבועיים תוך ניהול יומן מזון והרגשה (כלומר תיעוד של: מה אכלנו ושתינו, איך הרגשנו במהלך היום ואיך ישנו בלילה).

במהלך הניסיון אפשר לצרוך מאפים מקמחים נטולי גלוטן כמו קמח שקדים, קמח קוקוס, טפיוקה, קמח חומוס ואחרים. אפשר לצרוך פחמימות כמו תפוחי אדמה, קינואה, כוסמת, אורז מלא ודומיהם. אפשר לאפות לחם תירס ואפשר לקנות לחם ללא גלוטן. אולי כדאי לנצל את התקופה לתזונה דלת פחמימות ואף להעלות את רמות האנרגיה של הגוף, להתחטב מעט וליהנות מהתוצאות.

בתקופה זו כדאי להעלות את מינון הירקות בתפריט ולהוסיף גם פירות למי שנמנע עד כה. יש לצרוך תזונה עשירה בחלבון רזה שיסייע לשיקום מערכת העיכול.

  • תוספי תזונה שיסייעו לריפוי מערכת העיכול:
  • אנזימי עיכול עם כל ארוחה
  • פרוביוטיקה מגוונת
  • ויטמין D3
  • ויטמין C
  • ויטמינים מקבוצת B או מולטי ויטמין איכותי
  • חומצה אמינית L – גלוטמין לסיוע בשיקום רקמת המעי הפגועה.

בהצלחה ולבריאות!

צרו קשר

  • 03-9217515
  • 050-5401171
  • info@dromrit.co.il

  • הרצל 86, פתח תקווה

שעות פעילות הקליניקה

ראשון-חמישי 9:00 – 20:00
שישי 9:00 – 14:00

טיפולים יחודיים

קבעו פגישה לאבחון
קבלו ייעוץ אונליין

אבחון, התאמת תזונה, צמחי מרפא או הנחיות טיפול מקיפות יותר בטלפון, מייל, WhatsApp, או Zoom במחיר עדכני לבידוד:

₪90 – 30 דקות ייעוץ

עמרית בן סירה פרופיל

עמרית בן סירה | מרצה ומנחה סדנאות בריאות בארץ ובעולם

N.D C.Ac Re.Na, נטורופתית מומחית לרפואה טבעית בגישה אינטגרטיבית (משולבת) 360º גופנפש