טיפול טבעי באולקוס

צרבת, אוכל עולה במעלה הגרון, כאבים בבית החזה והרגשה שמשהו תקוע שם ועוד ועוד תסמינים כל כך לא נוחים בחלק העילי של מערכת העיכול ואפילו בית החזה ודי נמאס לכם?
אפילו נמאס לכם להסתמך על התרופות הללו (כמו תרופה לאולקוס) שמלעיטים אתכם בהן כי הרופאה שלכם פסקה שיש לכם אולקוס?
זה נכון –  אנטיביוטיקה ותרופות להפחתת חומצה יכולות להיות יעילות, לפחות לתקופת מה, אלא שלטיפול תרופתי יש גם תופעות לוואי וברוב המקרים הן מיטיבות עם התסמינים ולא בהכרח מטפלות בשורש.
למרבה המזל, טיפול טבעי באולקוס נמצא יעיל ובעקבותיו השתפר תפקוד מערכת העיכול כולה. הטיפול כרוך בשינויים תזונתיים ועד, תוספי תזונה, תרופות צמחיות, מלחי תא, הומיאופתיה.  תרופות טבעיות לכיב קיבה – אולקוס – זכו לתשומת לב בשנים האחרונות כדרך יעילה להקלה על הסימפטומים ולקדם ריפוי ארוך טווח. במאמר זה, נבדוק כמה מאפשרויות הטיפול והריפוי הטבעיות עבור כיבים פפטי ומה המחקר האחרון אומר על יעילותם.

ההמלצה שלי לכל מי שמעוניין בטיפול טבעי באולקוס ובגסטריטיס (דלקת קיבה):

הורידו את רמות המתח! מתח הוא גורם מוביל ביצירת תחלואה ובוודאי שמוביל לקשיים במערכת העיכול ולמה שנהוג לראות בו "קושי לעכל את החיים" – מה שמתבטא בבחילה, צרבת ותגובות דלקת – במיוחד כשרמת הסטרס גבוהה. אימון נשימה ואימוץ שיטות נשימה שמסייעות לשליטה על מערכת העצבים ותפקודה וגם יוגה, טאי צ'י ותרגול מדיטציה מונחית עשויים לאפשר להתמודדות הרבה יותר טובה ושליטה טובה יותר על המתח.

טיפול טבעי באולקוס (הליקובקטר טיפול טבעי) – מה זה אולקוס?

אולקוס – כיב פפטי הוא סוג של כיב המתפתח בקיבה או במעי הדק. זהו פצע שנוצר כאשר רירית הקיבה או המעי ניזוקה מחומצת קיבה ומיצי עיכול. הגורם השכיח ביותר לכיב פפטי הוא זיהום חיידקי בשם הליקובקטר פילורי (H. pylori), שעלול לגרום לדלקת ולפגיעה ברירית הקיבה. גורמים נוספים שיכולים לתרום להתפתחות כיב כזה כוללים שימוש ארוך טווח בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs) עישון, מתח ואפילו צריכת אלכוהול בכמות מוגברת לאורך זמן.

תסמינים של אולקוס יכולים להתבטא  בכאבי בטן, נפיחות, בחילות, הקאות ואובדן תיאבון. במקרים מסוימים, עלול הכיב להוביל לסיבוכים חמורים כמו דימום, ניקוב של הקיבה או המעי, או חסימה של מערכת העיכול. טיפול טבעי באולקוס כולל בדרך כלל צמחי מרפא ותוספי תזונה  להפחתת חומצת הקיבה ולאיזון מערכת העיכול בכלל. פורמולות צמחים יעודייות לטיפול בזיהומי הליקובקטר פילורי, כמו גם שינויים באורח החיים שמטרתם להפחית את גורמי הסיכון ולקדם ריפוי.

איך מאובחן אולקוס (כיב פפטי)?

  1. היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית: הרופא יתעניין בסימפטומים שלך, בהיסטוריה הרפואית וכמובן בתרופות שאת/ה נוטל/ת. בדיקה גופנית שכנראה תהיה כרוכה בלחיצה על הבטן כדי לבדוק אם יש רגישות או נפיחות.
  2. גסטרוסקופיה – אנדוסקופיה: בדיקה במהלכה מוחדר צינור ארוך וגמיש עם מצלמה בקצה מוחדר דרך הפה ואל הקיבה והתריסריון. כך מתאפשר לרופא/ה לראות  רירית מערכת העיכול ולזהות כיבים או שינויים אחרים.
  3. צילומי רנטגן: צילום רנטגן של מערכת העיכול עשוי לסייע בזיהוי כיבים, כמו גם כל סיבוכים חסימות או ניקוב.
  4. בדיקת צואה: באמצעותה אפשר לבדוק נוכחות של חיידקי הליקובקטר פילורי.
  5. בדיקת נשיפה: בבדיקה זו נבדקת נוכחות אנזים בשם אוריאז שמייצרים חיידקי הליקובקטר פילורי. כאשר יש נוכחות גבוהה של חיידקים בקיבה תהיה עדות בנשיפה לנוכחות גבוהה של האנזים והדבר יאפשר איבחון של זיהום חיידקי כזה.
  6. בדיקת דם: ניתן להשתמש בבדיקת דם כדי לבדוק נוכחות של נוגדנים להליקובקטר פילורי, שיכולים להצביע על זיהום נוכחי או קודם.

אם אובחן אולקוס – כיב פפטי, ניתן להמליץ ​​על בדיקות נוספות כדי לקבוע את הגורם והחומרה של הכיב, כמו גם להנחות את הטיפול.

כמו כן, חשוב לציין שהתגובה של כל אדם למזונות ספציפיים יכולה להשתנות. לכן, חשוב לנהל יומן מזון ולנטר תסמינים כדי לזהות מזונות מעוררים שעלולים להחמיר את הסימפטומים של כיב פפטי.

טיפול טבעי באולקוס (כיב קיבה)-  כיצד?

לפני תחילתו של טיפול טבעי באולקוס ייערך איבחון מקיף שמטרתו לזהוות חוסר איזון בין מערכות הגוף שאיפשר את התפתחותו של הכיב.

הטיפול עצמו יכלול:

  • התאמת תזונה: אכילת ארוחות קטנות ותכופות לאורך היום יכולה לעזור להפחית את כמות החומצה בקיבה ולמנוע גירוי ברירית הקיבה והמעיים.
  • הימנעות  ממזונות חריפים, מתובלים וחומציים שעלולים לגרות את רירית הקיבה ולהחמיר את התסמינים של הכיב וגם ממזונות כגון פירות הדר, עגבניות, מאכלים חריפים וקפה.
  • תזונה בריאה העשירה בסיבים ודלה במזון מעובד, סוכר ושומנים לא בריאים – יכולה לסייע בהפחתת דלקות במערכת העיכול ולקדם ריפוי. מזונות העשירים בפלבנואידים, כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים, יכולים להיות מועילים במיוחד לשיפור בריאות מערכת העיכול.
  • תרופות צמחיות: צמחי מרפא מסוימים, כמו שורש ליקריץ או אולמוס רוברה יכולים לעזור להרגיע את רירית מערכת העיכול ולהפחית את הדלקת. צמחי מרפא אחרים, כמו קמומיל וג'ינג'ר, יכולים לעזור להקל על תסמינים כמו נפיחות ובחילה. גם כורכום שהינו בעל תכונות אנטי דלקתיות עשוי להיות בחירה טובה עבור חלק מהמטופלים.
  • דבש מנוקה: לדבש מנוקה יש תכונות אנטיבקטריאליות שיכולות לעזור להרוג את חיידקי הליקובקטר פילורי, שהיא גורם שכיח לכיב פפטי. יש לו גם תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לעזור להפחית את הדלקת ברירית הקיבה. כפית אחת עד שתיים של דבש מנוקה מדי יום עשויות בהחלט להיות חלק מההמלצות הנטורופתיות לריפוי.
  • פרוביוטיקה: פרוביוטיקה שמה של קבוצת יידקים גדולה המוגדרת – חיידקים ידידותיים. אלה חיוניים לאיזון בריא של פלורת המעיים ומכאן לבריאות מערכת העיכול. וכלל מערכות הגוף ותפקודו. צריכת פרוביוטיקה באמצעות תוספי מזון או מזונות מותססים כמו יוגורט וקפיר עשויה לסייע בהפחתת דלקת ולשפר את הבריאות הכללית.
  • הפסקת עישון: עישון יכול לעכב את הריפוי של כיבים פפטי ולהגביר את הסיכון לסיבוכים. הפסקת עישון יכולה לעזור לקדם ריפוי ולהפחית את הסיכון לסיבוכים.

האם האולקוס שלי עלול להדביק אחרים?

אולקוס (כיב פפטי) אינו מדבק. כאמור הוא נגרם בדרך כלל על ידי שילוב של גורמים כגון זיהום חיידקי, שימוש ממושך בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), וצריכת אלכוהול מופרזת.
השתרשות חיידק ההליקובקטר בקיבה נובעת מתפקוד מערכת העיכול של האדם וחוסנה והוא לא יעבור לסובביו.

מחקר משנת 2013 שפורסם בכתב העת Journal of Ethnopharmacology מצא שתמצית שורש ליקוריץ הייתה יעילה בהפחתת גודל וחומרת כיבי קיבה בחולדות. מחקר אחר שפורסם ב-Journal of Alternative and Complementary Medicine ב-2010 מצא ששילוב של פרוביוטיקה, תמצית קמומיל וסובציטראט ביסמוט יעיל בריפוי כיבים פפטי ומיגור זיהום הליקובקטר פילורי בבני אדם.

מקורות:

סקירה שפורסמה ב-Journal of Natural Products בשנת 2018 מצאה שלמוצרים טבעיים שונים כגון אלוורה, ג'ינג'ר וכורכום יש תכונות אנטי-דלקתיות ואנטי-אולקוסיות שעשויות להועיל בניהול תסמיני כיב פפטי.

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/acm.2009.0310

במחקר כפול סמיות שנערך על עכברים לבקנים, נבדקה ההשפעה המגנה של הליקוריץ על ריקמת הקיבה בהשוואה לתרופה ranitidine שנועדה למטרה זו. במחקר הוכחה יעילות תמצית הליקוריץ בהגנה על הריקמה.ranitidine

https://blj.journals.ekb.eg

צרו קשר

× דברו איתנו