טיפול טבעי SIBO

בדיקת SIBO, אולי שמעתם את ההמלצה לכך מהרופא שלכם. אין צורך להילחץ, במאמר זה אסביר מהי תופעה זו? כיצד היא נגרמת ואיך, בדרכים טבעיות,ניתן לטפל בה ולמנוע את הישנותה.

אני בטוחה שלאחר הקריאה תוכלו להיות רגועים יותר ולהישאר שלווים לנוכח התוצאה גם אם זו תעיד על הימצאותו של הזיהום.

נשלחתם לבדיקת SIBO

אמאל'ה איזו תוצאה מאיימת – מה עושים ומה יקרה לי?

טיפול טבעי SIBO -מה זה בכלל ?

Small Intestinal Bacterial Overgrowth

כלומר שיגשוג יתר של חיידקים במעי הדק . במצב רגיל ומאוזן יש במעי הדק כמות קטנה של חיידקים  כאשר כמותם העיקרית מתרכזת במעי הגס.
כאשר כמות גדולה של חיידקים "פולשים" מהמעי הגס למעי הדק,  בעיקר סוגים מסויימים שלהם, הם עלולים לגרום לתסמינים כמו נפיחות, כאבי בטן, שלשולים וחוסר ספיגה של חומרים מזינים.
לעיתים מגיעים אנשים לקליניקה עם עייפות או חולשה והסיבה היחידה שגורמת לנו לחפש SIBO היא העובדה שבאבחנה של פיזיונומי דיאגנוזיס (אבחון על פי תווי הפנים) מופיע סימן שמראה על פגיעה ביכולת ספיגת החומרים החיוניים במעי הדק. כלומר, התסמינים במערכת העיכול חלשים מאוד או לא באמת מציקים אך הגוף סובל מחוסרים תזונתיים מסויימים כתוצאה.

הרפואה המערבית מטפלת ב- SIBO באמצעים תרופתיים אולם לשמחתנו, רמת המודעות הגבוהה מביאה רבים לבחור בגישות טיפול שמתבססות על אמצעי איזון טבעיים ותרופות טבעיות .

אני מביאה לפניכם כאן כמה מהדרכים הטבעיות והטיפולים הטובים ביותר שמקורם בגישות נטורופתיות, הומאופתיות ורפואה סינית שאת כולן מיישמת בקליניקה. כל אלה מאפשרים להתגבר על SIBO.

אז מה גורם להתרבות הזו של חיידקים במעי הדק?

SIBO מתרחש כאשר יש חוסר איזון במיקרוביום המעי (אוכלוסיית החיידקים במעיים), מה שמאפשר לחיידקים מהמעי הגס לנדוד וליצור אכלוס יתר במעי הדק. הגורמים יכולים להיות: תזונה לקויה, תפקוד לקוי של מערכת העיכול, ניתוח במערכת העיכול, הידבקויות במערכת, הרעלת קיבה, שימוש ארוך טווח בתרופות סותרות חומציות או כתוצאה של מחלות אחרות כמו מחלות כבד, סוכרת לא מאוזנת, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס או מתח מתמשך.

טיפול טבעי ב-SIBO – גישת הנטורופתיה:

תזונה לפני הכל

הרפואה הנטורופתית שמה דגש על שינויים תזונתיים כאבן יסוד בטיפול ב-SIBO. דיאטה דלת  – FODMAP fermentable oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols, דיאטה זו מגבילה את צריכת אותן פחמימות שנוטות לתסוס המעיים כתוצאה מכך שהגוף מתקשה לספוג אותן (להבדיל ממזונות מותססים כמו קימצ'י או כרוב כבוש ביתי שדווקא עשויים להקל).

מחקר על השפעתה של תזונה זו בילדים:

/https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35311425

בנוסף ירקות כתומים שעשירים בבטא קרוטן יעזרו לשיקום הרירית של מערכת העיכול. ירקות שורש כמו שורש פטרוזיליה, שורש סלרי וסלק יחזקו את התיפקודים, תבלינים שמשפרים את פעולת העיכול כמו ג'ינג'ר, טימין, פילפל, מרווה ואפילו חליטת תרמילי הל שמשפרים ספיגת גזים יסייעו בהקלה על נפיחות ואי נוחות.

ויתור על מוצרי חלב, בחלק מהמקרים פרט למותססים כמו קפיר ויוגורט והימנעות מסוכרים מעובדים וממתקים יקלו מאוד ויתמכו בריפוי.

לתחילת היום מים חמימים עם לימון ושמן זית או מים עם מנה מדודה וקטנה של דבש וכפית חומץ תפוחים איכותי יסייעו בשיפור תפקודי הכבד, כיס המרה והלבלב ויתמכו בריפוי.

השאירו פרטים ועמרית תיצור אתכם קשר חזרה

צמחי מרפא

שמנים צמחיים או תמציות צמחים כמו שמן אורגנו, ברברין ונים הינם בעלי סגולות אנטי-מיקרוביאליות שיכולות לטפל בצמיחת יתר של חיידקים במעי הדק.

שמן אתרי של זרעי גזר משפר את תפקודי הספיגה של המעיים וניתן להוסיפו או לעיסוי חיצוני של הבטן או בבליעה – כשמדובר בשמנים באיכות מתאימה.

צמחי המרפא המקובלים ל- ריפוי טבעי של SIBO הם ג'ינג'ר (זנגביל), שומר בחליטה או בתמצית אם המותאמת על ידי מטפלת נטורופתית או הרבליסטית. חליטות של קמומיל – MATRICARIA – שוב בצורת חליטה או בתמצית אם מרוכזת, חליטות זרעי שומר ועוד.

פרוביוטיקה ופרביוטיקה:

מזונות פרוביוטיים ופרה-ביוטיים או תכשירים יעודיים כאלה עשויים לסייע בטיפול טבעי ב-SIBO
אף לתמוך בבריאות מערכת העיכול בכלל.

בשוק קיימים תכשירים פרוביוטיים רבים ואיכותיים עם זאת התססתם של מזונות צמחיים בתהליך טבעי עשוייה להוות פתרון יעיל אפילו יותר. בכלל אימוץ תזונה מותססת כפי שמקובל בחלק גדול מארצות מזרח אסיה יקנה יתרונות בריאותיים מופלגים ומקיפים (ראו את מראה נשות המזרח הבוגרות ואת אורח התפקוד שלהן – הוא מהווה עדות טובה לכך).

*מחקר שפורסם ב-World Journal of Gastroenterology מצא כי השימוש בפרוביוטיקה בחולי SIBO הביא להפחתה בתסמינים כמו נפיחות, גזים וכאבי בטן. המחקר הוכיח כי זנים מסוימים של פרוביוטיקה, כגון מיני לקטובצילוס ו-Bifidobacterium, עזרו להחזיר את האיזון של חיידקי המעי ולשפר את תפקוד העיכול.

אנזימי עיכול:

הפרעות עיכול משפיעות ומושפעות ברוב המקרים זו מזו ולכן הוספה של אנזימי עיכול לשפר את תפקוד פירוק החלבונים או השומנים בתזוטנה היא מפתח לתחילתו של תהליך הריפוי והאיזון של מערכת העיכול.

תוספי תזונה:

סביר להניח שהמטפלת אליה תפנה תבחר גם להוסיף תוספי תזונה כדי למלא חוסרים שהתהוו כתוצאה מקשיי הספיגה במעי הדק.

על השפעת גישות משלימות בהפרעות תיפקודיות של מערכת העיכול:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27696378

הומיאופתיה:

תרופה הומיאופתית מותאמת באופן אישי למטופל, על פי התסמינים ומבנהו היחודי עם זאת תרופות נפוצות עבור SIBO כוללות Nux vomica, Lycopodium ו-Carbo vegetabilis.

תרופות הומיאופתיות מקובלות לטיפול במעיים והחלמתם יכולות להיות Arsenicum album ו- Natrum sulphuricum . טיפול הומיאופתי ב-SIBO עשוי להביא להחלמת דופן המעי ולאיזון מחודש של המערכת.

רפואה סינית- דיקור: 

הדיקור הסיני לב ליבה של הרפואה הסינית המסורתית (TCM), נועד להחזיר את איזון האנרגיה (צ'י) בגוף. באמצעות הדיקור טיפול טבעי ב-SIBO יסייע לווסת את תפקודי העיכול ולהקל את התסמינים. 

פורמולות צמחים סיניות:

רפואת הצמחים הסינית מציעה תכשירים שונים של צמחי מרפא, כמו Huang Qi, Bai Zhu ו-Shan Yao, שיכולים לחזק את הטחול והקיבה. אישית אני מאוד מאמינה בשילובה של פורמולה סינית מסורתית, כזו שיעילותה מוכחת באלפי שנותיה של הרפואה העתיקה הזו כמפתח לריפוי.

תזונה סינית:

התזונה הסינית, האיורוודית וגם המקרוביוטיקה המערבית ממליצות על תזונה ממקור טבעי אך בטמפרטורה חמה. ניסיוני בשנים האחרונות עם מטופלים רבים וכמובן באופן אישי שאימוץ כלליה של התזונה הזו תורם משמעותית לריפוי טבעי של SIBO אך גם לכל מדדי הבריאות ואיכות החיים.

גישות טבעיות ומסורתיות מספקות מענה מעולה ל טיפול טבעי ב-SIBO על ידי התמקדות בבריאות המעיים הכוללת, שינויים בתזונה וטיפולים מותאמים אישית. רפואה נטורופתית, הומאופתיה ורפואה סינית מציעות מגוון אפשרויות שעשויות לעזור לאנשים להתגבר על תסמיני SIBO.
כמובן חשוב להתייעץ עם מטפלת מוסמכת תחומים אלה כדי להתאים את הגישה הטובה ביותר לצרכים הספציפיים שלך. הטיפול הוא תהליכי והתגובות האישיות עשויות להשתנות מאדם לאדם ובתקופות חיים שונות, ולכן חיוני לעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע להשגת החלמה מלאה וטובה.

במהלכו של טיפול טבעי ב-SIBO חשוב לתת את הדעת גם להיבטי גופ-נפש – שכן, קשיינו הרגשיים משפיעים על התפקוד הפיזי, החברתי ואפילו על מערכות היחסים בעבודה, על המערכות הזוגיות וכמעט על כל מצב רוח ותחום בחיינו. הרפואה האדפטוגנית – כלומר, רפואת הצמחים אשר מסייעת לנו להתמודד מול האתגרים השונים שאנו פוגשים במהלך החיים צריכה להוות חלק משמעותי מהטיפול שיותאם לנו.

צרו קשר

× דברו איתנו