טיפול טבעי בכאבי ראש

תקופות מתח מעלות את כמות הפניות של מטופלים על רקע של כאבי ראש ומיגרנות. מאז תקופת הקורונה ועל רקע חוסר הבהיורת בו כולנו שרויים מזה תקופה אני נתקלת בפניות רבות של אנשים שמתלוננים על כאבי ראש בתכיפות גדולה ועל הפרעה ממשית בניהול חיים תקינים ביומיום.למזלנו טיפול טבעי בכאבי ראש מאפשר התמודדות מעולה ומהווה דרך מצויינת לפתרון רדיקלי של התופעה.

טיפול טבעי בכאבי ראש – כדאי לסקור מעט את התופעה

כאבי ראש הם מצב שכיח מאוד, וההערכה היא שכמעט כל אחד חווה כאב ראש בשלב מסוים בחייו. לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO), ההערכה היא שכמעט מחצית מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סבלה מכאב ראש לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה.
לעומת כאבי ראש "שגרתיים" מיגרנות מוגדרות ונתפסות כקשות יותר. הן פוגעות בכ-15% מאוכלוסיית העולם, על פי נתוני הקרן לחקר המיגרנות.
כאבי ראש מסוג מתח הם הסוג השכיח ביותר של כאבי ראש ומשפיעים על כ-80% מהאוכלוסייה בשלב מסוים בחייהם.

חשוב לציין שכאבי ראש יכולים להשתנות מאוד בחומרתם ובתדירותם, ולא כל כאבי הראש דורשים טיפול רפואי. עם זאת, אם מישהו חווה כאבי ראש כרוניים או קשים, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע רפואי לאבחון וטיפול נכונים. חשוב לזכור שכאב הוא דרכו של הגוף להתריע על הפרה באיזון במישור הפיזי והרגשי וההתעלמות מהם רק תחמיר את הבעיה.

לכאבי ראש ומיגרנות יכולות להיות סיבות שונות. להלן כמה מהסיבות הנפוצות ביותר:

מתח: כאמור כאבי ראש שנגרמים ממתח הינם השכיחים ביותר. הם מאפיינים את האוכלוסייה המערבית שאורח חייה טעון, תובעני ונמנע מהקשבה עמוקה לצרכי הגופניים והרגשיים.

מיגרנות: מיגרנות מתאפיינות ברוב המקרים בכאב פועם בצד אחד של הראש. הגורמים להן מגוונים החל בשינויים הורמונליים, רגישויות מזון וגם שינויים בדפוסי שינה ובגורמי המתח.

דלקות סינוסים וגודש בסינוסים: כאבי ראש יכולים להיגרם גם מגודש בסינוסים על רקע של אלרגיות,דלקות זיהומיות וגורמים אחרים.

התייבשות: בשל אי הקפדה על צריכה מספקת של נוזלים עלולה לגרום לכאבי ראש, אם גם צריכה מופרזת של קפאין או אלכוהול שנוטים לגרום להתייבשות וטליצירת סביבה חומצית ברקמות הגוף.

טיפול תרופתי: תרופות מסוימות עלולות לגרום לכאבי ראש, במיוחד אם הן נלקחות במינונים גדולים או לפרקי זמן ממושכים.

כאבי עיניים: כאבי ראש יכולים להיגרם כתוצאה ממאמץ בעיניים, שעלול לנבוע מבילוי זמן רב מדי בהסתכלות על מסכים או בעבודת תקריב אחרת וגם כתוצאה מלקויות ראייה או משקפיים שאינם מותאמים בצורה מיטבית ומקצועית.

הפרעות במיפרקי הלסת: בעיות בלסת, כגון TMJ (הפרעת מפרק טמפורומנדיבולרי), עלולות לגרום לכאבי ראש.

התמודדות בגישות הרפואה המערבית

ברפואה המערבית מקובל לתת בראש ובראשונה מענה  לסמפטום ולכן, אם כאבי הראש אינם מעלים חדש מיידי למחלה קשה הפתרון יהיה לדכא את הכאב. ברוב המקרים, מתוך הנחה שגורמי מתח וגורמים סביבתיים גורמים לכאבים ינתן טיפול תרופתי. האמצעים המקובלים הראשוניים הם תרופות ללא מרשם כגון אצטמינופן, אספירין ואיבופרופן כדי שמקלים על כאבי ראש קלים עד בינוניים. לכאבי ראש קשים יותר, ניתן להשתמש בתרופות מרשם כגון טריפטנים, ארגוטמינים ואופיואידים.

ניתן לרשום תרופות מונעות גם כדי להפחית את תדירות וחומרת כאבי הראש. תרופות אלו עשויות לכלול תרופות נוגדות דיכאון, אנטיהיסטמינים וחוסמי בטא. בנוסף לתרופות יתכן שהרופא יציע שינויים באורח החיים יכולים גם לסייע בהפחתת התרחשותם של כאבי ראש ומיגרנות. אלה עשויים לכלול הימנעות מטריגרים כגון מזונות מסוימים, אלכוהול ומתח, שמירה על לוח זמנים קבוע של שינה ופעילות גופנית באופן קבוע.

במקרים חמורים יותר, ניתן להמליץ ​​על הליכים כגון חסימות עצבים, הזרקות בוטוקס וניתוח. חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי לקבוע את תוכנית הטיפול הטובה ביותר למקרים בודדים.

טיפול טבעי בכאבי ראש בראי הנטורופתיה

הרפואה הנטורופתית נוקטת בגישה הוליסטית לטיפול בכאבי ראש, הכוללת זיהוי והתייחסות לסיבות הבסיסיות ולא רק טיפול בסימפטומים. כמי שמטפלת מזה העשור השלישי באמצעות נטורופתיה, רפואה סינית, צמחי מרפא, טיפולי מגע וגישות רגשיוות השלב הראשון ביותר לטיפול טבעי בכאבי ראש  הוא האבחון וההתייחסות לגורמים הפיזיים, הרגשיים והסביבתיים של המטופל.במקביל וכדי למנוע המשך הסבל,מותאמת לכל מטופל פורמולת צמחים שמטרתה למתן או להפסיק את תופעות הכאב.

טיפול טבעי בכאבי ראש – חלק מן הפתרונות שלי:

ייעוץ תזונתי: כנטורופתית אני גם מעריכה את התזונה של המטופל וממליצה ​​על שינויים תזונתיים, כגון הימנעות ממזונות טריגר והוספת חומרים מזינים כמו מגנזיום, שיכולים לסייע במניעת כאבי ראש.

תוספי תזונה: בהתאם למצב יתכן ושאחליט להמליץ על תוספי תזונה, למשל – B2 הוא ויטמין המעורב בייצור אנרגיה בגוף. כמה מחקרים העלו שתוספי ריבופלבין עשויים להועיל בהפחתת התדירות ומשך המיגרנות. לשמחתי באבחון כפות הידיים בו אני משתמשת קל מאוד לזהות שימני חסר.
תוסף תזונה נוסף קו-אנזים ש גם הוא מעורב בייצור אנרגיה בגוף. מחקרים העלו שתוספי קואנזים Q10 עשויים להועיל בהפחתת התדירות והחומרה של מיגרנות.

רפואת צמחים: מעבר להמלצות לעזרה ראשונה שתימצאו בהמשך, אני מתאימה פורמולת צמחים ייעודית לאדם. לכל אחד מאיתנו יש נתונים שונים ויחודיים. כדי להבטיח בריאות מיטבית ואיזון לכלל המערכות שלנו חיוני להתאים פורמולה אישית שמכינים אותה בצורה מפוקחת ומבוקרת במעבדת בית מרקחת. הפורמולה מאזנת הן את המערכת הפיזית: משפיעה על המערכת השרירית, על מערכת העיכול ועד' אך היא גם משפיעה על הבלוטות שמעורבות במנגנון הסטרס ואף משפיעות על יכולתנו הרגשית להתאזן.

דיקור: צורה עתיקה זו של רפואה סינית מסורתית משתמשת במחטים דקות המוחדרות לנקודות ספציפיות בגוף כדי לאזן את זרימת האנרגיה, או הצ'י, ויכולה לסייע בהפחתת כאבי ראש.

שינויים באורח החיים: הרפואה הנטורופתית והרפואה הסינית עוסקות באדם השלם ולכן ברור שאני ממליצה ​​על שינויים באורח החיים כגון פעילות גופנית, טכניקות הפחתת מתח והיגיינת שינה כדי לסייע בניהול כאבי ראש.

היפרתרמיה: אני מיישמת גישת טיפול שפותחה בשלהי שנות ה-80 על ידי רופאה יפנית שיטת עבודה זו מסייעת לגוף להתאזן, לזרימת הדם והלימפה להשפתר, לרעילות להתנקז החוצה מהגוף ולתאי הגוף להתחדש על ידי שימוש במזרן ובמכישור שמעביר מערכות הגוף הגוף קרינה אינפרא אדומה רחוקה. קרניים מרפאות אלה משפרות את כל התפקודים הפנימיים של הגוף ואף משרות על המטופל שלווה עמוקהותחושת חיוניות והתחדשות. הקפדה והתמדה בטיפול תומכת בבריאות הכללית, משמשת פתרון למחלות כרוניות וניווניות קשות ומקלה מאוד על רוב מצבי הכאבים הכרוניים. רוצים לדעת עוד, לחצו כאן.

טיפולי מגע: עיסויים לאזור הראש, הצוואר והשכמות וגם רפלקסולוגיה משמשים הן לרגיעההכללית, לשיפור מיכלול התפקודים ולשיחרור המערכת השרירית מהמתח ומלחצים.

בנוסף, חשוב לציין שהרפואה הנטורופתית אינה מכוונת להחליף טיפול רפואי קונבנציונלי ובעיקר דורשת במקביל אבחון קונבנציונאלי במטרה להבטיח בריאות מושלמת למטופלים. במקום זאת, היא פועלת לצד טיפולים קונבנציונליים כדי לספק למטופלים גישה מקיפה ואינטגרטיבית לטיפול רפואי. אם אתה סובל מכאבי ראש, חשוב לדבר עם הרופא שלך כדי לקבוע את תוכנית הטיפול הטובה ביותר עבורך.

עד שתתחילו טיפול מסודר הרי מספר אמצעים טבעיים שיקלו עליכם:

שמן מנטה: שמן מנטה הוכח כמסייע בהקלה על כאבי ראש מתחים. אתה יכול למרוח כמה טיפות על הרקות שלך או להוסיף אותו לשמן נשא לעיסוי מרגיע.

ג'ינג'ר: לג'ינג'ר יש תכונות אנטי דלקתיות שיכולות לעזור להפחית כאב ודלקת הקשורים לכאבי ראש. אתה יכול לצרוך ג'ינג'ר במגוון דרכים, כמו שתיית תה ג'ינג'ר או הוספת ג'ינג'ר טרי לאוכל שלך.

מגנזיום: מחסור במגנזיום יכול לתרום לכאבי ראש. צריכת מזונות עשירים במגנזיום, כגון תרד ושקדים, או נטילת תוסף מגנזיום עשויים לסייע בהקלה על כאבי ראש.

בן חרצית: צמח ממשפחת המורכבים שמקובל ברפואה הטבעית והעממית מזה מאות שנים. יש לו תכונות אנטי דלקתיות ומשככות כאבים. ניתן להשיגו כתוסף, בחליטה או בפורמולות צמחים בהכנה מיוחדת – כפי שאני נוהגת להזמין מבית המרקחת עבור מטופלי.

לבנדר: לבנדר יש אפקט מרגיע ומרגיע ויכול לסייע בהפחתת כאבי ראש מתח. אתה יכול למרוח שמן אתרי לבנדר על הרקות שלך או להוסיף אותו לשמן נשא לעיסוי.

כאבי ראש מתמשכים פוגעים באיכות החיים, ביכולת התפקוד, בצמיחה וברווחה שלנו – הקדימו לזהות את מקורם ולטפל בהם ביעילות. אשמח ללוות אתכם בדרך.

צרו קשר

× דברו איתנו