טיפול טבעי בהפרעות שינה

טיפול טבעי בהפרעות שינה – כולם ישנים ורק אתם לא עוצמים עין?

איזו צרה זו הפרעת שינה…אנשים רבים מתלוננים מזה שנים על לילות לבנים. החודשים האחרונים העלו, כך מסתבר, את מפלס הדאגות ועימן את מספרם של הלחוצים והעייפים…

טיפול טבעי בהפרעות שינה – אז מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את שנת הלילה שלנו?

בוודאי כבר שמעתם על היגיינת שינה, הימנעות ממסכים לקראת לילה ובכלל הורדת פרופיל העיסוקים, הרעשים והאקטיביות ככל שמחשיך היום.

הפעם אתמקד לכן בהיבטים של הרפואה הטבעית  וטיפול טבעי בהפרעות שינה, וכיצד הם יכולים לסייע לכולנו ליהנות משינה טובה יותר גם בימים של מתח.

רוב הפרעות השינה נובעות מכך שהמוח אינו מניח, מחשבות באות ורודפות זו את זו. אז הרבה לפני שמושיטים את היד לתיבת הכדורים אפשר להיעזר בתמציות של פרחי באך וצמחי מרפא.

בין התמציות שד״ר באך מצא ישנן שתיים שעשויות להקל על המצב. אחת מהן (white chestnut) מקלה מחשבות טורדניות או כפי שאני קוראת להן ״מחשבות קרוסלה״ חוזרות על עצמן ללא הרף. התמצית האחרת (vervain) מיועדת למצבים של מתח גבוה ונוקשות הנובעת מאי יכולת להרפות.

בתהליך האבחון וההתאמה של תמציות פרחי באך אפשר לשלב את התמציות הללו כך שתאזנה באופן אופטימלי את המצב ובכך התחושה הכללית תשתפר בד בבד עם השיפור באיכות השינה.

תמצית זעפרן נמצאת על המדפים בחנויות הטבע וברשתות הפארם. הזעפרן – מיצוי של תבלין המופק מצלקות פרח הכרכום (לא המין הגדל בארץ) שימש בתקופות קדומות כ״סם״ משרה אהבה ואפילו כזה המיועד למנוע התקפים של מחלת הנפילה. כיום אנחנו משתמשים במיצוי של הזעפרן כדי להוריד את רמות המתח והחרדה ואני מוצאת שהוא יעיל ביותר כמשרה שינה, מקל על ההירדמות ובהחלט משפר את מצב הרוח והנינוחות. מעבר לזה הוא עשיר ביותר בנוגדי חמצון ומגן על רשתית העין ממחלות ניווניות. אז הרי רווח נוסף לנעזרים בו.

גם לתזונה יש חלק לא מבוטל בהשפעה על איכות השינה.

ארוחה מלאה וכבדה המכילה חלבונים קשים לעיכול, שומן ופחמימות פשוטות עלולה להפריע לאיכות השינה וגם אם נרדם, גבוהים הסיכויים שנתעורר עייפים.
שתייה של יין לבן לפני השינה אולי תקל על ההירדמות אך כעבור פרק זמן של שעה או שעתיים, כשרכיבי הפירוק של היין יתחילו לנוע בזרם הדם, אנחנו עלולים להתעורר ולהתקשות להירדם חזרה.

מה כן כדאי לאכול?

כשאנחנו מתייחסים לתזונה שלנו כחלק של טיפול טבעי בהפרעות שינה חשוב לדעת כי בננה מכילה חומצה אמינית (אבן הבניין של חלבונים בגופנו) טריפטופן שהיא חומר מוצא לייצור מלטונין – ההורמון המשרה שינה בגוף וגם סרוטונין שאחראי על העירנות, מצב רוח טוב ונמרצות.
טריפטופן היא חומצה אמינית חיונית (כלומר אין ביכולתו של הגוף לייצר אותה בעצמו) ונדירה מאוד – היא מצוייה רק בחלק קטן מהחלבונים שאנחנו צורכים. מכאן שאכילת בננה לפני השינה, במיוחד אם נתמיד בכך לאורך זמן, עשויה לשפר את מאזן הסרוטונין – מלטונין בגוף, לשפר את מצב הרוח, מחזור השינה והעירות והבריאות שלנו בכלל.

מסתבר שגם שתייה של כוס חלב חם, או עדיף חלב שקדים או חלב שיבולת שועל (זו מכילה חומרים מרגיעים שמשמשים בצורתם המרוכזת אף ברפואת צמחי המרפא) יחד עם כפית דבש איכותי, עשויה לשפר את איכות השינה.

תפקיד הנשימה באיזונה של מערכת העצבים

לנשימה תפקיד מכריע באיזונה של מערכת העצבים. שיטות נשימה רבות עשויות לאזן את המערכת ולשפר את איכות השינה. עבורי ועבור רבים מהסובבים אותי יעילה מאוד השיטה של 2 שאיפות ושתי נשיפות קצרות ושטחיות דרך האף והפוגה בספירת 3 – חוזרים על התהליך 10 – 15 פעמים.

תרגול מעשי בגישות נשימה לרגיעה יועבר בסדנאות שתיפתחנה עם שוך הסגרים….

בנוסף לשיטות אלה ניתן להיעזר בדיקור, צמחי מרפא נוספים שמותאמים אישית למצב, רפלקסולוגיית קצוות (רגליים, כפות ידיים וקרקפת) שמטפלת בחוסר איזון בכל מערכות הגוף ובגישות מדיטטיביות שונות. חיפוש ביוטיוב של תדרים לשינה תפרוש בפניכם קטעים מוזיקליים רבים שהאזנה להם תשרה עליכם נינוחות ומנוחה טובה.

לשנת לילה בריאה טובה ומהנה!

קראו עוד על…

תרופות טבעיות לאיזון גוף ונפש

שומרים על גוף ורוח צעירים

העברת תכנים והעשרה לאירגונים

טיפול טבעי בכאבי בטן

תרופות טבעיות לטיפול במחלות

סדנאות לאירגונים בנושא בריאות

צרו קשר

× דברו איתנו