פיברומיאלגיה טיפול טבעי

אמרו לכם שכנראה יש לכם פיברומיאלגיה? אתם בקושי רב מצליחים לבטא את המילה "שוברת השיניים" הזו? אז מה זה בכלל? מה הגורמים לפיברומיאלגיה, מה התסמינים ואיך בכלל מתמודדים?

פיברומיאלגיה –מה זה בכלל?

פיברומיאלגיה היא הפרעת כאב מורכבת וכרונית הפוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. זהו מצב המאופיין בכאבי שרירים ושלד נרחבים, עייפות, הפרעות שינה וקשיים קוגניטיביים. בעוד שפיברומיאלגיה נותרה מצב מאתגר לאבחון ולטיפול, ההתקדמות במחקר שפכה אור על הגורמים, הסימפטומים והאסטרטגיות הניהוליות שלה. מאמר זה נועד לספק סקירה כללית של פיברומיאלגיה, להעצים את הקוראים עם ידע ולהבין טוב יותר.להציע פתרונות מתחומי הריפוי הטבעי ולתמוך באנשים החיים עם מצב זה.

מה בעצם קורה בגוף?

פיברומיאלגיה היא הפרעה המשפיעה על האופן שבו המוח מעבד אותות כאב. זה נחשב לעתים קרובות לתסמונת רגישות מרכזית, לפיה מערכת העצבים המרכזית נמצאת ברגישות יתר  ומגבירה את תגובות הכאב. הסיבה המדויקת לפיברומיאלגיה עדיין לא ידועה, אך חוקרים מאמינים ששילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים תורם להתפתחותה.

תסמינים נפוצים

סימן ההיכר של פיברומיאלגיה הוא כאב כרוני נרחב המשפיע על שני צידי הגוף ונמשך לפחות שלושה חודשים. הכאב מתואר לעתים קרובות ככאב עמוק, תחושת צריבה או נוקשות. בנוסף לכאב, לעיתים אנשים חווים גם:

עייפות: תשישות עמוקה, גם לאחר שנת לילה טובה, היא סימפטום נפוץ של פיברומיאלגיה. עייפות יכולה להשפיע באופן משמעותי על התפקוד היומיומי ועל איכות החיים.

הפרעות שינה: אנשים רבים עם פיברומיאלגיה חווים הפרעות שינה כגון נדודי שינה, תסמונת רגל חסרת מנוחה או דום נשימה בשינה. הפרעות אלו תורמות עוד יותר לעייפות ומחמירות את הכאב.

קשיים קוגניטיביים: המכונים לעתים קרובות "ערפול פיברו", אנשים עם פיברומיאלגיה עשויים לחוות קשיים בריכוז, זיכרון ותשומת לב. זה יכול להשפיע על יכולתם לבצע משימות יומיומיות ולהוביל לתסכול.

הפרעות מצב רוח: דיכאון וחרדה מתקיימים בדרך כלל יחד עם פיברומיאלגיה. הכאב הכרוני והשפעתו על חיי היומיום עלולים לגבות מחיר מהרווחה הנפשית.

פיברומיאלגיה פיברומיאלגיה

אבחון קונבנציונלי וגישה מערבית

אבחון פיברומיאלגיה יכול להיות מאתגר בשל היעדר בדיקות מעבדה מובהקות או ממצאי הדמיה. בדרך כלל, אבחנה נעשית על סמך היסטוריה רפואית יסודית, בדיקה גופנית ונוכחות של כאב נרחב בשילוב עם נקודות רגישות ספציפיות.

ניהול פיברומיאלגיה דורש גישה רב-ממדית המותאמת לצרכיו של כל אדם. בדרך כלל משתמשים באסטרטגיות הבאות:

ברפואה הקונבנציונאלית ניתנות כמובן תרופות כימיות: ניתן לרשום תרופות שונות, כולל משככי כאבים, תרופות נוגדות דיכאון ונוגדי פרכוסים, כדי לסייע בניהול תסמינים כגון כאב, עייפות והפרעות שינה.

פעילות גופנית ופיזיותרפיה: פעילות גופנית סדירה, כגון פעילות אירובית בעלת השפעה נמוכה ואימוני כוח, יכולה לעזור לשפר את התפקוד הגופני, להפחית כאב ולשפר את הרווחה הכללית. פיזיותרפיה יכולה גם לספק הקלה ממוקדת בכאב ולשפר את הניידות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT): CBT יכול להועיל בניהול ההיבטים הפסיכולוגיים של פיברומיאלגיה. הוא מתמקד בפיתוח אסטרטגיות התמודדות, שינוי דפוסי חשיבה שליליים וקידום טכניקות הרפיה.

שינויים באורח החיים: אימוץ הרגלי חיים בריאים, כגון שמירה על תזונה מאוזנת, ניהול רמות מתח, תרגול היגיינת שינה טובה והימנעות מטריגרים כמו מזונות או פעילויות מסוימות, יכולים לעזור להפחית את חומרת התסמינים.

רשתות תמיכה: הצטרפות לקבוצות תמיכה או חיבור עם אחרים הסובלים מפיברומיאלגיה יכולים לספק מקור רב ערך להבנה, אמפתיה ושיתוף מידע.

 

פיברומיאלגיה טיפול טבעי : הרפואה הטבעית מציעה קשת מגוונת של פתרונות:

כמי שהתמודדה עם התופעה הזו של אוסף תסמינים, שמנהלים את החיים תוך פגיעה קשה באיכות, ואבחנה רעועה אני מודעת לחוסר האונים אך גם מכירה את הדרך להחלמה.

הגישות הטבעיות והרפואה ההוליסטית בכלל מעוניינות לזהות את השורש לבעיה. אנחנו מכירים מקרים רבים בהם ההתפרצות של פיברומיאלגיה הגיעה בעקבות זיהום ויראלי – בדרך כלל הוירוסים הגורמים למחלת הנשיקה – CMV – ציטומגלו ווירוס או EBV – אפשטיין בר ווירוס.

מקרים רבים אחרים הופיעו לאחר טראומה רגשית או פיזית, החל בתאונה דרכים שזיעזעה את השלד או אפילו נפילה מסוס.

לכן כשבוחרים בטיפול טבעי לפיברומיאלגיה מתחילים בשלב הראשון בתהליך אבחוני – בגישות הטבעיות. המטרה לזהות את מוקדי חוסר האיזון ולקבל נקודת מבט רחבה יותר שמאפשרת לתכנן את תהלילך הטיפול.

בין דרכי הטיפול העיקריות בפיברומיאלגיה טיפול טבעי עומדת ההתמודדות עם המצב הטראומטי. את זה נעשה על ידי שימוש בהומיאופתיה או בצמחי מרפא שמסייעים לאדפטציה של הגוף והרגש – כלומר העלאת יכולת ההתמודדות הפיזית וההתמודדות הרגשית עם גורמי עקה ולחץ למיניהם.

לי אישית, מתוך שלל הפתרונות סייעו במיוחד טכניקות נשימה, מדיטציה, רגיעה ועבודה רגשית.
בתקופה הזו פיתחתי את גישת העבודה בה אני משתמשת עד היום – הריפלקשן – שעוסקת בהבנה על פיה המציאות שאני פוגשת מייצגת מציאות פנימית ולכן הריפוי והשינוי מונעים על ידי ריפוי התודעה, התפיסות, ההתייחסות לעצמי והרגשות כלפי עצמי.

גם בטיפול טבעי לפיברומיאלגיה חייבים כמובן לתת מענה  מיידי לכאב ולסבל הפיזילהקלה על הסבל  וכמענה לכאב ולהפרעת הזרימה אני מיישמת אצלי בקליניקה, ביעילות רבה, שילוב של היפרתרמיה וקרינה אינפרה אדומה רחוקה (אורך גל של 8-10 מיקרון).

שימו לב שפעמים רבות כאבים נגרמים בגוף שלכם כאשר אתם נמצאים במתח אשר גורם לכיווץ השרירים באזור מסויים או, במצבים קשים במיוחד, אפילו בכל חלקי הגוף. קחו למשל מצב בו אתם יושבים מתוחים וחשים כיצד כל אזור חגורת הכתפיים מתכווץ וכואב. הכאב הזה עלול אפילו לגרום לכאב ראש קשה או מיגרנה בשל הכיווץ והמתח בשרירי הצוואר והעורף. 

עכשיו חישבו מה קורה בריקמה בה השריר  מכווץ כל כך. ישנו לחץ על כלי דם ועל המעבר של הלימפה ובצד האחד של החסימה יש גודש של חומרי הזנה בעוד בעברו השני מחסור ( ממש פקק תנועה). הכאב רב ואם המצב נמשך והופך לכרוני אף ייגרם נזק של ממש לריקמה. לכן אחד האמצעים המעולים להתמודד עם כאבים כאלה בגוף, שנגרמים כתוצאה מלחצים ממושכים ומתח שרירי רב שמתלווה אליהם, הוא השימוש בהיפרתרמיה ובקרינה אינפרה אדומה רחוקה – מיכשור שאני משתמשת בו בקליניקה בכל כך הרבה טיפולים. 

למה האונטסו (המכשיר שמעביר את הקרינה הזו) יעיל כל כך בטיפול בכאב הכרוני ובשרירים המכווצים? 

כיוון שהוא חודר לעומק הריקמה ומשפר את זרימת הדם ואת מעבר הלימפה. קרינה אינפרה אדומה רחוקה – היא אותה קרינת שמש שחיונית לקיום כל החי על פני הפלנטה שלנו. קרינה זו מעודדת התחדשות תאים, מאיצה שיחרור חומרי פסולת מהתאים, משפרת את זרימת הדם והלימפה ובכך גם מעלה את רמת האנרגיה וגם את התפקוד החיסוני.  היא מעלה את ריווי החמצן ואת אספקת חומרי ההזנה לתאי הגוף ועוד ועוד. בנוסף, מסייעת לפינוי חומצה לקטית ובכך להקלה על שרירים מתוחים ומכווצים ומאיצה את ההתאוששות לאחר מאמצים גופניים.

הטמפרטורה הגבוהה משפרת את תיפקודו של הגוף. הגוף האנושי פועל במיטבו בטמפרטורה של 37 מעלות. מאינספור מדידות החום שערכנו כולנו בתקופה של בהלת הקורונה – נוכחנו שטמפרטורת הגוף הרגילה של רובנו נמוכה מ-37 מעלות. אבל גם ממברנות (קרומי) התאים שלנו מתפקדים ביעילות כאשר הטמפרטורה מגיעה ליעד הרצוי וגם האנזימים (הזרזים של כל הפעולות הכימיות החיוניות לקיומנו) מתחילים לפעול בטמפרטורה של 37 מעלות. כדי להגע לכך שנוכל ליישם פיברומיאלגיה – טיפול טבעי – עלינו בראש וראשונה חייבים לכן לתמוך בטמפרטורת הגוף ולהעלות אותה.

מטופלת צעירה שהגיעה לאחרונה לטיפול, לאחר שבמשך כ-4 שנים התרוצצה בין רופאים במטרה לאבחן ולטפל בכאבים מציקים בכל הגוף, השתחררה לחלוטין מהכאבים לאחר שני טיפולים בלבד.

כמעט כל המטופלים העידו שלאחר הטיפול הראשון השינה שלהם היתה טובה ומרגיעה הרבה יותר ומצב הרוח הרבה השתפר אף הוא. 

פעילות גופנית: תרגילים רגילים בעלי השפעה נמוכה, כגון הליכה, שחייה או יוגה, יכולים לעזור לשפר את כוח השרירים, להפחית כאב ולהגביר את הגמישות. התחל לאט והגבר בהדרגה את האינטנסיביות ומשך האימונים שלך.

טיפול בעיסוי: טיפול בעיסוי נמצא מועיל לחולי פיברומיאלגיה. זה יכול לעזור להפחית כאב, לשפר את זרימת הדם, לשחרר מתח שרירים ולקדם הרפיה. שקול לחפש מטפל מוסמך מנוסה בעבודה עם חולי פיברומיאלגיה.

דיקור: דיקור סיני כולל החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף כדי לעורר את זרימת האנרגיה ולקדם ריפוי. כמה מחקרים העלו כי דיקור סיני עשוי לספק הקלה בכאב ולשפר את התסמינים בחולי פיברומיאלגיה.

צמחי מרפא: צמחים מסוימים, כגון כורכום, ג'ינג'ר וסנט ג'ון, הראו פוטנציאל בהפחתת דלקת, הקלה על כאב ושיפור מצב הרוח. גם קבוצת הצמחים המכונים אדפטוגנים – אלה שמסייעים להתמודד הן במישור הפיזי והן במישור העצבי והרגשי עם האתגרים שמציבים החיים, ביניהם ג'ינסנג קוריאני, ג'ינסנג סיבירי, ויתניה משכרת, אסטרגלוס ואחרים.  כמובן כדי להפיק את מירב היעילות חשוב שפורמולת הצמחים תותאם באופן מקצועי.

טיפולי גוף-נפש: טכניקות כמו טאי צ'י, צ'י קונג ושיטת פלדנקרייז משלבות תנועות פיזיות, מיינדפולנס ושליטה בנשימה. תרגולים אלה יכולים לעזור לשפר את שיווי המשקל, להפחית כאב ולקדם הרפיה.

שינויים תזונתיים: חלק מהאנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מדווחים על שיפורים בתסמינים על ידי ביצוע שינויים תזונתיים. אמנם אין דיאטה ספציפית שמתאימה לכולם, אבל זה עשוי להיות מועיל להימנע ממזונות מעובדים, להפחית את צריכת קפאין ואלכוהול ולהגביר את הצריכה של מזונות מלאים העשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים.

שמנים אתריים: יש אנשים שמוצאים הקלה בתסמיני פיברומיאלגיה על ידי שימוש בשמנים אתריים. שמני לבנדר, קמומיל, מנטה ואקליפטוס משמשים בדרך כלל להרפיה, שיכוך כאבים ושיפור איכות השינה. השתמש בהם באופן מקומי (מדולל בשמן נשא) או ארומטי (באמצעות מפזר) לאחר התייעצות עם ארומתרפיסט מוסמך.

חשוב לזכור שמה שעובד עבור אדם אחד עשוי שלא לעבוד עבור אדם אחר, ולכן מציאת השילוב הנכון של טיפולים טבעיים עשויה לדרוש ניסוי וטעייה. רצוי לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות המתמחים בפיברומיאלגיה כדי לפתח תוכנית טיפול פרטנית.

צרו קשר

× דברו איתנו