בערבו של יום חמישי האחרון, אחרי סיור שכונות בירושלים, הצטרפנו לשמחה הסוחפת ולהמון האנשים שוק מחנה יהודה. המוזיקה החיוכים, הריחות והטעמים גרמו לנו ולסובבים אותנו לחייך ללא הרף, לנוע לקצב המוזיקה וליהנות מהבירה הצוננת כאילו זכינו לטעום אותה לראשונה…

"אין על העם הזה… שלא עוצר וחוזר לחיות ביתר עוצמה אחרי כל זעזוע…." חשבתי ביני לביני עד לטלפון הראשון ביום שישי בבוקר שהזכיר לי שכל כך הרבה אנשים חווים לאחרונה לילות ללא שינה ומתעוררים ליום חדש בתחושה "מעוכה", כשהראש כבד ומצב הרוח "על הפנים".

אם נעצור לרגע וניתן לעצמנו דין וחשבון על כל מה שאנחנו עוברים כבר תקופה ארוכה, שנה פלוס של איומי קורונה, סגרים, בדידות, קריסה של עסקים, הפסקת עבודה ולימודים, ילדים שחדלו מלימודים והורים מנסים ללהטט בין לבין לבין. ואט אט התחלנו לחזור לראות את האור בקצה המנהרה צליל מחריש אוזניים של אזעקה הפסיק את התנועה המתחדשת וגזר על כולנו חרדה. חוסר הוודאות במישורים רבים אחרים מלווה אותנו במקביל כבר תקופה לא קצרה ואנחנו מלאים ציפיה שהגוף והנפש יסתגלו לכל האיומים, השינויים והטלטלות האלה ללא כל השפעה.
ובעכ, למרות שרובנו מצליחים להחצין חזית איתנה מתקיימים בתוכנו תהליכים פנימיים: כל מצבי הלחץ האלה גם אם השכלנו להתמודד איתם גורמים להפרשה מוגברת של הורמוני סטרס. זה חלק ממנגנון מולד שקיים בנו ומטרתו היתה לאפשר לנו להתקיים גם כשחיינו בין חיות טורפות, כשצדנו את מזוננו או כשנלחמנו על הטריטוריה שלנו עם שבטים אחרים.המנגנון הזה מאפשר לנו להתגונן ממצבים מאיימים אך גם מעלה את דופק הלב, את לחץ הדם, את מתח השרירים ואת קצב הנשימה – הכל כדי לגייס את האנרגיה הדרושה לבריחה ונשימה. גם רמת הסוכר בדם עולה במטרה לאפשר "דלק" לפעילות השרירים בזמן ההתגוננות או הבריחה… כשהגווף והנפש במצב דריכות כזה אנחנו הופכים יותר עצבניים וחסרי סבלנות, הערנות שלנוגבוהה, המוח שלנומ מתקשה להרפות ולנוח וגם אם הצלחנו לנמנמם קלות, כי הרי לגמרי בלי שינה אי אפשר, אנחנו קמים עייפים וכדור השלג של המתח רק גדל.

אז מעבר למוזיקה מרגיעה, מדיטציה ושיטות נשימה תוספי תזונה וצמחי מרפא ישנם גם מזונות שיכולים להקל על המתח ואפילו לשמש תרופה יעילה להרגעת חרדה ולשיפור איכות החיים.

שקדים למשל, לא המומלחים והקלויים אלא אלה בעלי הטעם הובעי והמתקתק – הם חטיף שעשוי להרגיע רעב, מקלים על צרבת. הם עשירים בחלבונים ובכך מהווים תחליף טוב למזונות עשירים בפחמימות שגורמים לתנודות ברמות הסוכר בדם והם עשירים בויטמין E שיש לו השפעה מרגיעה על מערכת העצבים שלנו.

שבולת שועל מכילה חומר פעיל בעל איכות מרגיעה ובנוסף עשירה בויטמינים מקבוצת B שחיוניים לתפקוד מערכת העצבים ובסיב בטא גלוקאן שמשפר את התפקוד החיסוני. היותו של הדגן הזה עשיר בחלבון ובסיבים תזונתיים מאפשר שמירה על רמות מאוזנות של סוכר בדם מה שהופך אותו למזון בעל ערכי בריאות גבוהים בכלל ומזין במיוחד למערכת עצבים בריאה ומאוזנת.

כל מיני הענבות ובעיקר אוכמניות, עשירות בנוגדי חמצון שמסייעים בשיפור מצב הרוח בסובלים מדיכאון קל והפרעות מצב רוח אחרות. שילוב של אוכמניות עם שבולת שועל ושקדים בארוחת בוקר יבטיחו שובע ואיזון רגשי במהלך היום.

זרעי צ'יה – הם מקור מעולה לחומצות שומן מקבוצת אומגה 3 שתרומתן חשובה לאיזון מערכת העצבים.

ירקות עליים כהים כמו תרד, קייל – עשירים במינרלים שונים ובהם ברזל, ומגנזיום ובויטמינים מקבוצת B החיונייים לתפקוד התקין של מערכת העצבים.

תה ירוק מכיל חומצה אמינית L תיאנין שמסייעת לשיפור איכות השינה והרגיעה. בנוסף כפי שכולנו יודעים התה הירוק עשיר מאוד בנוגדי חמצון אשר תורמים לבריאות של מערכות הגוף כולן – מה שבוודאי משפר את התחושות ואת איכות החיים.

ואם בתה עסקינן – מה דעתכם לחלוט לעצמכם כמות מכובדת של עלי נענע – ניחוח המנטה מסייע לרגיעה, לשיפוא מצב הרוח, לתיפקוד העיכול ואפילו ליכולת הריכוז.

לקראת לילה כאשר אנחנו רוצים להבטיח לעצמנו שנת לילה נטולת הפרעות כדאי להכין חליטה של קמומיל, ורבנה, לואיזה ופסיפלורה – תערובת מרגיעה, משרת שלווה ושינה.

פרידה מוקדמת מהחדשות ומהמסכים הכחולים (הצבע הכחול מעורר הפרשת מוליכים עצביים מעוררים – צאו החוצה והתבוננו בשמיים תכולים כדי להעלות את רמות הנארגיה שמשלך היום…) תהיה המשך הולם לבחירות התזונתיות הנכונות שלנו. שיהיו לכולנו לילות רגועים וימים שמחים!